303

0
31
Один день з життя лікаря в телемедицині

Редакція блогу Medical Note поспілкувалася про перспективною медичної професії з керівником сервісу «Мобільний доктор», лікарем-організатором охорони здоров’я Альбертом Муртазиным.

1. Як стають телеврачами?

Термін телеврач мені зовсім не подобається. Лікар залишається лікарем, навіть якщо робить дистанційну консультацію. Під час консультації ми використовуємо ті ж самі медичні знання, які отримали під час навчання — змінюється лише спосіб спілкування з пацієнтом.

Щоб почати консультувати пацієнтів через інтернет, лікарю потрібно тільки бажання і технічні можливості в тій медичної організації, де він працює.

2. Чи повинен лікар проходити спеціальне навчання, щоб консультувати пацієнтів віддалено?

Для роботи в телемедицині ніяких законодавчо встановлених підвищень кваліфікації не передбачено. Але в кожної компанії, яка займається віддаленим консультуванням пацієнтів, є свої внутрішні стандарти та навчальні програми.

Наприклад, у Мобільному доктора* є вступний курс і постійні міні-лекції для лікарів. На міні-лекціях в основному вчать спілкуванню з пацієнтами.

*У багатьох інших сервісах, наприклад в Док+, Онлайн Доктора і Яндекс.Здоров’я, теж діють програми додаткового навчання для лікарів. Григорій Бакунов, директор по розповсюдженню технологій в Яндекс, стверджує, що сервіс налагодив перевірку кваліфікації лікарів (прим. ред.).

3. Як виглядає перший робочий день лікаря-консультанта?

У перший день лікар знайомиться з особливостями роботи сервісу, вивчає вступний курс і скрипти, і проводить тестові консультації «з папірця». Доктор розбирається, як спілкуватися з клієнтами при дистанційної консультації.

Потім у форматі рольової гри доктор бере участь у моделюванні стандартних ситуацій: наприклад, спілкується з «молодою мамою, яку турбує висока температура у дитини».

Після цього три різних співробітника компанії дзвонять докторові як пацієнтів і незалежно оцінюють роботу фахівця. Після розбору помилок і фінальної консультації з медичним директором лікаря відкривають доступ до прийому заявок від реальних пацієнтів.

4. Як проходить робочий день лікаря-консультанта?

Робочий день починається з тестового дзвінка, щоб лікар «прийшов у форму». Під час дзвінка ми перевіряємо, як лікар використовує знання, отримані на міні-лекціях.

Робота в сервісі влаштована так, що 20-30% свого робочого часу лікар знаходиться в режимі очікування дзвінка. Як тільки приходить дзвінок, лікар розбирається в проблемі клієнта і докладно відповідає на запитання. Частина клієнтів пише в чат, тому що дзвонити не завжди зручно, особливо якщо пацієнт знаходиться на робочому місці.

У проміжках між консультаціями лікарі найчастіше проходять додаткове навчання. Лікарі отримують рекомендований набір відеоматеріалів і доступ до міні-тренінгів. На всіх комп’ютерах, за якими працюють лікарі, встановлена програма, що допомагає розвивати навички швидкого друку.

5. Як виглядає робоче місце лікаря?

Робоче місце виглядає як звичайний колл-центр в офісі. При цьому навколо лікаря — книги і таблиці. Доктор обов’язково забезпечують доступ в інтернет (на чудовій швидкості) і зручне крісло.

Лікар не зобов’язаний весь час сидіти перед монітором. Коли немає активних викликів, доктор може знаходитися в будь-якому місці в межах офісу. Коли прийде запит на консультацію від пацієнта, телеграм-бот відправить докторові повідомлення, що пора повернутися на робоче місце.

6. З якими питаннями до вас найчастіше звертаються пацієнти?

Взимку і навесні пацієнти часто телефонують з приводу застуди. Це якраз та ситуація, де зазвичай не потрібен очний прийом. Щоб допомогти пацієнтові, досить задати правильні питання і розповісти про методи не медикаментозного лікування.

Інша часта ситуація — розшифровка аналізів. Пацієнти зв’язуються з лікарем, щоб зрозуміти, що написано в бланку, отриманому з лабораторії, і чи є причини для занепокоєння.

Часом зустрічаються цікаві і незрозумілі ситуації. У цьому випадку ми проводимо оперативно лікарський консиліум. Якщо після консиліуму з’явиться додаткова інформація, яку варто знати пацієнту, ми йому безкоштовно передзвонюємо.

7. Чи використовуєте ви якісь скрипти при спілкуванні з пацієнтами? І якщо так — то які?

Скрипти в нашій компанії — це перелік запитань, на які потрібно отримати відповіді від пацієнта при кожній конкретній скарзі. Є загальний скрипт розмови та рекомендації щодо дій у нестандартних ситуаціях.

8. Яке обладнання і програми ви використовуєте в роботі?

Ми використовуємо програмне забезпечення для консультацій, розроблене в нашій компанії. Ця програма включає скрипти для лікаря і працює як веб-додаток в браузері.

Щоб користуватися програмою було зручно, ми закупили для лікарів якісні гарнітури і комп’ютери з хорошою оперативної пам’яті і відеокартою.

9. З якими проблемами ви найчастіше стикаєтеся?

Найчастіша проблема пов’язана з тим, що пацієнт не розуміє особливостей телемедичної консультації. Найголовніше відміну від очного прийому у лікаря — при телемедичної консультації лікар не має права поставити діагноз, якщо до цього не бачив пацієнта в клініці.

Потрібно розуміти, що не всі проблеми можна вирішити без очного відвідування клініки. Але якщо клієнту пояснити, що лікар діє в його інтересах, то навіть при конфлікті він зазвичай залишається задоволений сервісом.

10. Що повинен знати пацієнт, щоб онлайн-візит до лікаря пройшов успішно?

Онлайн-консультація не може замінити очний прийом у лікаря. Найчастіше онлайн-консультація допомагає відповісти на питання, які виникають до чи після особистого відвідування клініки.

11. Що б ви порадили молодим лікарям, які планують освоїти нову нішу?

Під час навчання в університеті навчитеся спілкуватися з пацієнтом ефективно і з емпатією. Є спеціалізовані курси, де цьому навчають.

У цій справі допомагає досвід — з часом кількість проведених бесід переходить в якість. Зрозуміло, якщо ви будете фіксувати позитивний досвід і працювати над помилками.

12. Скільки заробляє лікар в телемедицині?

Якщо оплата фіксована, лікар в телемедицині заробляє таку ж суму, що і лікар на очному прийомі. Найчастіше оплата погодинна.

Деякі сервіси зменшують погодинну ставку, але доплачують за кожну консультацію. Це провокує лікарів швидше закінчувати консультацію. На мій погляд, цей підхід не дуже прийнятний для телемедицини.

13. Як ви думаєте — чи приживеться телемедицина в нашій країні? Які у неї перспективи?

Часто можна зустріти думку, що телемедицина ідеальна для нашої країни: територія у нас велика, а доступність медичної допомоги низька. Але перехід до споживання медицини онлайн буде повільним. Потрібно, щоб якомога більше пацієнтів спробували онлайн-консультації і зрозуміли, в яких ситуаціях така консультація замінює відвідування лікаря в клініці.

Коли телемедицина стане звичною, вона буде затребувана в багатьох життєвих ситуаціях. Думаю, що років через п’ять програми для онлайн-консультацій з лікарями будуть в кожному смартфоні.

Будьте здорові!

  • 868
Завантажити додаток
Medical Note

Поверни 7% від суми чека
Скачай додаток

Отримати посилання на програму в смс:
Завантажити з Google Play
Доступний в App Store

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here