297

0
18
Практична телемедицина: досвід російських клінік на MedSoft 2018

10 квітня відкрився 14-й Міжнародний форум MedSoft-2018: виставка і конференція з медичних інформаційних технологій.

Редакція Medical Note відвідала пленарне засідання «Телемедицина — сучасні тренди. Інтернет-медицина для лікаря і пацієнта», і підготувала короткий дайджест виступи експертів охорони здоров’я, які вже отримали реальний досвід впровадження телемедицини в російських лікарнях.

Корбенков Е. А., ПСПбГМУ їм. ак. І. П. Павлова: Телемедицина. Особистий кабінет лікаря і пацієнта

Євген Олександрович розповідає, як в університеті імені Павлова створюють телемедичну екосистему

Корбенков Е. А. — начальник інформаційно-технічного управління Першого Санкт-Петербурзького державного медичного університету імені академіка В. П. Павлова. Щороку в клініці надають медичну допомогу більш ніж 30.000 пацієнтів із Санкт-Петербурга та інших регіонів Росії.

Євген Олександрович нагадав, що телемедицина — дуже зручна і корисна річ як для пацієнта, так і для лікаря.

Пацієнтам телемедицина дає можливість:
• скоротити витрати на лікування;
• уникнути черг в реєстратуру і на лікарський прийом;
• вибрати лікаря самостійно.

Телемедицина дозволяє лікарям:
• зменшити часові витрати на консультації;
• знизити потреби в додатковому медичному персоналі;
• проводити консиліуми з більш досвідченими колегами у складних випадках;
• коригувати раніше призначене лікування;
• контролювати відновлення пацієнта після операції.

Після того, як уряд ухвалив зміни до 323-ФЗ «Про основи охорони здоров’я громадян у Російській Федерації», телемедицина потрапила у правове поле, і лікарні отримали можливість впроваджувати новітні технології.

Основні телемедичні програми

Сьогодні у світі застосовують понад 180 телемедичних програм, які успішно функціонують не один десяток років. Лікарі, як і звичайні користувачі, що використовують для консультацій Skype, Whatsapp, Viber.

Однак ці системи не зовсім влаштовують лікарів і пацієнтів, тому медичним організаціям нерідко доводиться самостійно продумувати способи взаємодії з пацієнтами.

Телемедицина в Першому Меді

Щоб телемедичні сервіси заробили, їх потрібно інтегрувати в медичну інформаційну систему (МІС). В якості МІС співробітники Першого Меду вибрали вже існуючу платформу — qMS. Це повнофункціональна медична інформаційна система, що відповідає Вимогам до Медичних інформаційних систем Моз РФ.

Щоб інтегрувати МІС з телемедичної системою, довелося використовувати додатковий сервер і налаштувати на ньому маршрутизацію. Оскільки в Університеті ім. Павлова потужні сервера, закуповувати додаткові комп’ютери не довелося. Залишилося тільки перерозподілити серверні потужності.

DocChat і відео-консультації формату лікар-лікар

У лікарні вже працює DocChat, який допомагає лікарям-співробітникам лікарні обмінюватися особистими і груповими повідомленнями. Лікарський чат дозволяє налаштувати AdobeConnect — систему для проведення вебінарів, за якою проводяться п’ятихвилинки, університетські конференції та консиліуми.

Сьогодні у відділенні швидкої медичної допомоги тестується система відео-консультацій. Запрошені DocChat лікарі допомагають співробітникові скоропомощного відділення поставити точний діагноз за допомогою відеозв’язку.

Лікарняна екосистема для лікарів і пацієнтів

На офіційному сайті Університету ім. Павлова скоро з’явиться сторінка, на якій пацієнти клініки зможуть отримати доступ в особистий кабінет. Щоб зареєструватися, пацієнт повинен буде прийти в реєстратуру, підписати інформовану згоду, і проконсультуватися з лікарем.

Після консультації лікар поставить пацієнту діагноз і передасть логін і пароль для входу в особистий кабінет. Згідно із законом, користуватися телемедициной можуть тільки пацієнти, які були на очному прийомі у лікаря, тому особистий кабінет призначений тільки для пацієнтів, які вже лікувалися в клініці.

В особистий кабінет можна буде увійти через сайт або мобільний додаток (який поки що працює тільки на смартфонах Android). Особистий кабінет пацієнта буде інтегрований з МІС qMS, в якій працює доктор.

Робота лікаря з особистим кабінетом пацієнта

1. Налаштування медичної картки пацієнта

У доктора буде доступ до медичної карти пацієнта, яка налаштовується через МІС. Доктор зможе по-різному групувати інформацію в картці за допомогою фільтрів, а якщо буде потрібно — роздрукувати карту.

2. Налаштування послуг, на які може записатися пацієнт

У МІС доктор зможе вибрати медичні послуги і лікарів, до яких може записатися пацієнт.

3. Налаштування сповіщень для пацієнта

Через МІС доктор зможе налаштувати нагадування для пацієнта — наприклад, про запис на консультацію, про необхідність прийому ліків або про те, що потрібно здати аналізи. Пацієнт отримає сповіщення на телефон, якщо встановить лікарняний додаток.

У особистому кабінеті пацієнта буде зберігатися:

• Попередня анкета: скарги та опис стану на момент звернення до лікаря (заповнюється разово перед консультацією)
• Щоденник пацієнта (заповнюється за бажанням)
• Документи з результатами звернень та запису чату з лікарем
• Відеозапису телемедичних консультацій
• Зображення, фотографії і скановані результатів медичних аналізів

Медична інформація, пов’язана з прийомом у лікаря, буде доступна як лікаря, так і пацієнта.

Через додаток пацієнт зможе поділитися з лікарем даними, отриманими від персональних медичних приладів — наприклад, від ваг. Єдина умова — прилад повинен бути обладнаний Bluetooth.

Як будуть проходити телемедичні консультації

Працюючи в МІС, доктор зможе проводити телемедичні відео-консультації. При цьому у лікаря буде можливість вести медичні записи.

При необхідності лікар зможе підключати до телеконсультації колег — причому як зареєстрованих в МІС, так і сторонніх фахівців.

Замятін М. Н., НМХЦ їм. Пирогова: Телемедицина. Погляд керівника медичного закладу

Михайло Миколайович розповідає, з якими проблемами доводиться стикатися при запровадженні телемедицини

Замятін М. Н — заступник генерального директора з лікувальним і науково-освітнім питанням в Національному медико-хірургічному центрі імені Н.І. Пирогова. Це багатопрофільний медичний центр на 600 ліжок, в якому проводиться більш 35.000 госпіталізацій і проходить 450.000 амбулаторних відвідувань на рік.

Михайло Миколайович розповів, що в Пироговському Центрі зацікавилися телемедициной, оскільки впровадження нових технологій:

  • дозволяє відібрати пацієнтів, які повинні лікуватися в центрі;
  • підготувати пацієнтів до операції;
  • організувати оптимальну реабілітацію для вже прооперованих людей.

Як пацієнти відносяться до телемедицину

Власне дослідження Пироговського Центру, в якому брало участь понад 1000 осіб, показало, що пацієнти ставляться до самої ідеї віддаленого консультування скептично.

На питання, чи потрібна телемедицина особисто їм, 56,88% пациентовответили, що телемедицина їм не потрібна. При цьому за п’ятибальною шкалою 70,75% оцінили свій рівень знань про телемедицину як 1.

Впровадження телемедицини: досвід Пироговського Центру

Сама ідея телемедицини витає в повітрі, тому багато лікарів вже використовували для консультування пацієнтів скайп, та отримували поштою аналізи пацієнтів.

Однак, як тільки було прийнято Федеральний закон від 29.07.2017 № 242-ФЗ і Наказ Моз Росії від 30.11.2017 № 965н, скайп і пошта як засобу консультування опинилися поза законом. У Пироговському ж Центрі намагаються реалізувати програму так, як це прописано в законі.

Згідно із законом, телемедичні технології — інформаційні технології, що забезпечують:

  • Дистанційне взаємодія медичних працівників між собою, з пацієнтами та (або) їх законними представниками;
  • Ідентифікацію та аутентифікацію зазначених осіб;
  • Документування здійснюваних ними дій при проведенні консиліумів, консультацій та дистанційного медичного спостереження за станом пацієнта.

Проблеми, які довелося вирішувати Пироговскому Центру при запровадженні телемедицини

1. Ідентифікація пацієнтів

Для того, щоб користуватися телемедичними послугами, пацієнтам потрібна посилена кваліфікований електронний підпис. З тисячі пацієнтів, які брали участь в опитуванні Пироговського центру, такий підпис було тільки у 4,79% пацієнтів.

Щоб надавати телемедичні послуги, під час очної консультації лікар повинен:

  • Отримати інформовану добровільну згоду на медичне втручання.
  • Отримати згоду на обробку персональних даних, включаючи згоду на передачу персональних даних по відкритих каналах зв’язку при наданні медичної допомоги із застосуванням телемедичних технологій.
  • Переконатися, що у пацієнта є підтверджена обліковий запис ЕСИА і електронний підпис.
  • Переконатися, що, якщо пацієнт лікується в стаціонарі, то інформація про його законних представників внесена в медичні документи.
  • 2. Оформлення достатньої кількості електронних підписів для лікарів

    Електронні підписи для всіх лікарів, у яких є доступ в МІС, лікарня може дозволити не завжди. При цьому в МІС працює багато людей, не у всіх є ці підписи.

    Потрібно обов’язково вирішити це питання: або прибрати з МІС людей без електронних підписів, або забезпечити підпису всім співробітникам, які працюють в МІС.

    Щоб не порушувати закон, лікар, у якого є електронний підпис, який завжди повинен заходити в особистий кабінет через ЕСИА. Телемедична консультація вважається завершеною, коли пацієнтові в особистому кабінеті стає доступне медичне висновок, підписаний електронним підписом лікаря.

    3. Вибір системи зв’язку і МІС (медичної інформаційної системи)

    Вибираючи систему відео-конференц-зв’язку, потрібно відразу враховувати можливість проведення внутрішніх дистанційних нарад, і можливість використання для навчання. Система зв’язку повинна інтегруватися з відеоспостереженням та телефонією.

    Щоб займатися телемедициной, потрібно МІС, в яку можна інтегрувати систему зв’язку. В МІС, яка підходить для цієї мети, лікар повинен добре бачити і пацієнта, і медичні документи, з якими необхідно працювати під час прийому.

    Практика показала, що для комфортної роботи доктору потрібно два монітори: один для МІС, другий — для відео-конференц-зв’язку. З одним монітором працювати не ергономічно.

    Деякі медичні інформаційні системи, які відповідають цим вимогам, виявилися занадто дорогими. Інші МІС занадто складні у сенсі технічної підтримки. Якщо така система зламається, її доводиться лагодити по кілька тижнів, що не підходить для телемедицини, яка повинна працювати цілодобово. У результаті співробітникам Пироговського Центру довелося суттєво доопрацювати МІС.

    4. Організація робочого місця

    Для лікаря, який буде займатися телемедициной, потрібно оформити робоче місце, ізольоване від інших людей. Пацієнти нервують і стороннього шуму, і їм не подобається, якщо під час консультації в кабінеті присутні сторонні.

    У Пироговському Центрі обладнали спеціальне приміщення для дистанційних прийомів, що поки в основному використовується для консиліумів та консультацій «лікар-лікар». Проте дистанційні прийоми можна проводити і з робочого місця лікаря, якщо на ньому можна розмістити камеру, мікрофон, динаміки та два монітори.

    5. Підготовка документів, необхідних для консультацій

    Щоб лікарі могли отримувати оплату, потрібно підготувати і прийняти:

    • позиції прейскуранта на оплату послуг;
    • додатки до договору з пацієнтом;
    • згода на обробку персональних даних.

    6. Зберігання інформації про пацієнтів

    Всі дані повинні зберігатися на внутрішніх серверах. Коли в Павлівському Центрі почали тестувати зв’язок із зовнішнім середовищем, сервер потрапив під атаку хакерів, яких цікавила база даних лікарні.

    Крім того, коли телемедицина запрацює, і лікарі стануть надавати тисячі консультацій, потрібно зберігати величезні обсяги інформації. Виходить, що треба закуповувати потужні сервера і дорогі, добре захищені комп’ютери.

    Оскільки особистий кабінет пацієнта вразливий, у ньому не можна зберігати всю інформацію про пацієнта, а вже тим більше — особисті дані. В особистий кабінет потрапляють тільки ті документи, які викладає туди лікар.

    Всі важливі медичні документи пацієнта повинні зберігатися в МІС. У особистому кабінеті пацієнт отримує тільки результати аналізів та телемедичні консультації. Зв’язок МІС та особистого кабінету повинна здійснюватися через анонімайзер.

    Телемедицина — тільки частина лікування і реабілітації

    На закінчення Михайло Миколайович підкреслив, що в ідеалі телеконсультації повинні мінімально відрізнятися від очних лікарських консультацій.

    Для успіху потрібно вибудувати цілісну технологію:
    • Лікування в стаціонарі;
    • Навчання пацієнтів і родичів роботі в особистому кабінеті;
    • Оснащення пацієнтів обладнанням і програмним забезпеченням;
    • Дистанційна реабілітація.

    Завжди потрібно пам’ятати, що найважче вирішити суто медичні проблеми, а телемедицина підходить далеко не всім пацієнтам.

    • 899
    Завантажити додаток
    Medical Note

    Поверни 7% від суми чека
    Скачай додаток

    Отримати посилання на програму в смс:
    Завантажити з Google Play
    Доступний в App Store

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here