141

0
12
Покоління Z: вся правда

Прагнення «батьків» зрозуміти власних «дітей» старо як світ. Як представникам покоління Y розібратися з поколінням Z? Пояснює клінічний психолог Євгенія Лютова.

З теорії поколінь Вільяма Штрауса і Ніла Хоува, історія покоління Z почалася в 1996 році. У Росії точкою відліку прийнято вважати 2000 рік — час на стику століть.

Покоління Z народилося зі смартфоном в руках

Покоління «художників»: ключові особливості

Покоління Z, або, як його ще називають, покоління «Я» — значно відрізняється від попередніх. Одна п’ята частина землі населена представниками цього покоління — людей у віці до 20 років.

Схоплюють на льоту

Діти, які народжувалися в 2000-х, народжувалися зі смартфонами в руках. Їм невідомий світ без інтернету та інформаційного шуму. Тому вони добре адаптовані до динамічного калейдоскопу мас-медіа, соцмереж, «лайфов» і «стримов» (популярні відео-формати блогів).

Вони розвинули радикально нові когнітивні здібності і стилі навчання, і тому нову інформацію схоплюють на льоту.

Вважають світ єдиним

У 21 столітті прискорився процес глобалізації, який також накладає відбиток на процес становлення молодих поколінь. Тепер молодих людей по всьому світу об’єднують не тільки фільми і музика, але й медіа, інтернет, соціальні мережі та месенджери.

Тому люди поколінь міленіуму схильні вважати світ єдиним, і суспільство — глобальної цілісною одиницею, в межах якої немає перешкод. Можливо, в тому числі з-за цього їм властива більша гнучкість мислення і сміливість ідей.

Люблять творчість

Згідно теорії поколінь, для «generation Z» також характерні: впевненість у завтрашньому дні та безпеки сім’ї, вони воліють згоду і прагнуть отримати хорошу освіту.

Покоління Z західні соціологи відносять до типу «художників». Представники цього типу народжуються у часи кризи, як економічного, так і політичного. Криза, в свою чергу, створює загрозу, і суспільство гуртується між собою для захисту самого важливого — дітей.

В результаті діти ростуть у впевненості, що нічого поганого з ними ніколи не трапиться. А так як необхідність заробляти хліб насущний важкою працею немає, можна цілком присвятити себе творчості.

Розраховують на визнання

Для людей молодого покоління важливе визнання з боку однолітків і почуття приналежності, від чого залежить їх самооцінка. В цілому, вони являють собою перше глобальне і різноманітне покоління. (Soltan, R., The Tween Market: Keeping Our Collections Attractive, Practical and Effective).

У Росії, на відміну від країн Заходу, вивченням властивостей нового покоління займаються маркетологи та спеціалісти зі зв’язків з громадськістю, однак вітчизняні фахівці підтверджують думку європейських колег. Коротко позицію середньостатистичного людини Z можна виразити так: «Немає лайків — немає щастя».

Немає лайків — ні визнання

Чим покоління Z відрізняється від покоління Y

Якщо порівнювати особистісні якості, які властиві попередньому поколінню, «generation Z» здасться експресивним, провокаційним і вільним.

Характерними рисами покоління Y вважаються гиперответственность, схильність до підпорядкування, наївність. Представники покоління Z набагато швидше стають самостійними і незалежними, мають менше забобонів і стереотипів, відрізняються амбітністю і прагненням до саморозвитку.

Як ніби ці хлопці хочуть сказати світові — так можна, і ніхто нам цього не заборонить. І це працює!

Проблеми покоління Z

На жаль, далеко не всі в поколінні «Я» так вже райдужно. За даними російських маркетологів, для покоління Z характерні безвідповідальність, прагнення відповідати моді і масове споживання. Якими ж частенько виявляються «художники» на повірку?

Амбітні, хоча нічого толком не вміють

Маса можливостей і відсутність чітких орієнтирів привносить в життя покоління Z якусь метушливість і розкиданість. Бажання отримати все і відразу, часто без всяких на те підстав, настільки сильна у деяких з них, що може навіть призводити до невротичних переживань.

Не знають, чого хочуть

Важке завдання перед молодими людьми ставить профіцит — тобто надлишок найрізноманітніших товарів. Все складніше вигадувати те, чого ще немає, і знайти те, що не можна купити.

«Чого ще хотіти?!» — нерідко хлопці задають це питання психологам.

Спілкуються тільки онлайн

Спілкування онлайн колись задумувався як доповнення до реального. Однак зараз реальне спілкування стало активно витіснятися.

Дослідження «Paradoxes and strategies of social 35 media consumption among adolescents», проведене в Бразилії в 2014 році, показує зниження навичок спілкування в реальності у дітей, які віддають перевагу проводити вільний час у соцмережах.

Дослідників турбує така тенденція, тому що це може призвести до труднощів адаптації в суспільстві.

Коли в Мережі цікавіше, ніж в реалі

Замість резюме

Це молоде покоління переживає стадію «дитинства». Його характеристики до кінця не сформовані*, і за ним проведено дуже мало досліджень.

Вчені припускають, що у «покоління Z» є потенціал породити дорослих людей, які будуть цінувати фінансову відповідальність, терпимість до інших, освіта, гнучкість зайнятості, а також мережеві можливості.

На формування «покоління Z» впливає і сучасне суспільство. Якими ці хлопці стануть, коли виростуть — покаже час, але багато чого залежить від того, як ми спілкуємося з ними прямо зараз.

*При підготовці матеріалу були використані матеріали дослідження НДУ ВШЕ (Національний дослідницький університет «Вища школа економіки»).

  • 1314
Запис до лікаря

Баранов Сергій Миколайович

психотерапевт
Багатопрофільна клініка Основа

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here