131

0
20
Телемедицина по-російськи: як нас будуть лікувати телеврачи в 2018 році?

У 2018 році в Росії запрацював закон про телемедицину. Але оскільки закон новий, мало кому відомо, які можливості телемедицина дає простій людині.
Редакція блогу Medical Note поставила питання про нову послугу керівнику сервісу «Мобільний доктор», лікаря-організатору охорони здоров’я Альберту Муртазину.

1. Де я можу отримати консультацію лікаря по Інтернету?

Якщо вам потрібна загальна інформація (не пов’язана з вашими скаргами) з питань діагностики, лікування, профілактики хвороб та організації медичної допомоги, можна звертатися в будь-сервіс, який надає інформаційні послуги. Наприклад, послуги такого типу надають медичні помічники сервісів Medical Note, і багато телемедичні сервіси, в тому числі «Мобільний доктор».

Якщо ви хочете обговорити якісь скарги або історію своєї хвороби, потрібно, щоб консультація вважалася медичною послугою. Надавати такі послуги мають право сервіси, в угоді з яких написано, що платформа надає медичну допомогу. На 11 січня 2018 року медичні послуги надають «Яндекс.Здоров’я», «Док+» і «Онлайн доктор». У лютому до них додасться сервіс «Мобільний доктор».

2. Скільки має тривати консультація, і на що я можу розраховувати?

Всі платні телемедичні сервіси мають право встановлювати тривалість консультації. Зазвичай час консультації не перевищує 15 хвилин. У деяких сервісах консультація займе стільки часу, скільки буде потрібно для вирішення проблеми пацієнта.

Зверніть увагу, що під час дистанційної консультації вам не повинні ставити діагноз. Натомість доктор вправі докладно розповісти, з чим може бути пов’язане ваше стан.

Можливості лікаря на консультації залежать від того, чи пацієнт до цього на очному прийомі в будь-якій клініці — причому не обов’язково в тій клініці, з лікарем з якої пацієнт спілкується в даний момент.

  • Якщо пацієнт був на очному прийомі, лікар має право змінити лікування, виписати рецепт, призначити додаткове обстеження, видати довідку чи висновок у формі електронного документа.
  • Якщо пацієнт не був на очному прийомі, лікар може лише направити його до фахівця, і рекомендувати попереднє обстеження чи здавання аналізів.

3. Правда, що телемедицину хочуть зробити безкоштовною?

Це правда. Моз планує зробити доступною дистанційну консультацію за полісом ОМС до 2019 року. Проте в деяких регіонах (наприклад, в Липецькій області) можливість користуватися телемедициной є вже зараз.

Щоб телемедична консультація з’явилася в списку послуг за полісом ОМС, її повинні включити в програму державних гарантій вашого регіону. При цьому одна (або кілька) державних клінік у вашому регіоні повинні отримати плановий обсяг медичної допомоги з телемедицини. Отримавши такий обсяг, клініка зможе надавати безкоштовні послуги з телемедицини за полісом ОМС.

Клініки мають право надавати телемедичні послуги за гроші. Для цього пацієнт повинен буде укласти з клінікою договір на надання телемедичних послуг. Правда, укласти такий договір не можна дистанційно — на 11 січня 2018 вимоги такі, що вимагається особиста підпис пацієнта на договорі.

4. Хто має право дистанційно консультувати мене з медичних питань?

З медичних питань вас повинен консультувати лікар з чинним медичним дипломом та сертифікатом за фахом. Сертифікат дійсний 5 років.

Щоб упевнитися в якості медичних послуг, перевірте документи лікаря на сервісі, де ви будете отримувати консультацію. Згідно із законом, приховувати інформацію про кваліфікацію та досвід лікаря сервіс права не має.

5. Чи може лікар консультувати тільки за медичними документами пацієнта?

Існує два типи консультацій: відстрочені і в режимі реального часу.

  • При відкладених консультації лікар вивчає медичні документи без безпосереднього спілкування з пацієнтом, і після цього готує медичний висновок.
  • При консультаціях у режимі реального часу лікар безпосередньо взаємодіє з пацієнтом.

Закон не обмежує формати консультацій у режимі реального часу. Це означає, що для зв’язку з лікарем можна використовувати як телефонні дзвінки і відеозв’язок, так і чат-переписку в месенджерах.

6. Яка освіта має бути у телемедичних лікарів?

Право консультувати пацієнтів віддалено (в рамках своєї спеціальності) має абсолютно будь-який лікар, у якого є чинний сертифікат спеціаліста. Особливі сертифікати та додаткова перепідготовка телемедицинскому лікаря не потрібні.

Телемедичні сервіси також проводять внутрішні тренінги для своїх лікарів, у тому числі з доказової медицини, але в законі такої вимоги немає.

7. Як захищена моє листування/чат з лікарем? Прослуховуються консультації?

Згідно із законом, вся листування та інші матеріали медичних консультацій повинні зберігатися 1 рік. У всіх сервісів є угода, в якому прописано, що передається (і якщо передається, то на яких умовах) ваша інформація третім особам.

До безпеки медичної інформації пред’являються підвищені вимоги. В інтересах телемедичних компаній — дотримуватися ці вимоги, щоб не втратити клієнтів і уникнути складнощів з законом.

8. Чи може лікар поставити діагноз і призначити мені лікування на онлайн-консультації?

Пам’ятайте: лікар має право ставити діагноз тільки на очному прийомі. Віддалено можна коригувати лікування, але не можна змінювати діагноз.

Лікар має право висловити припущення про причини вашого стану, але це не можна назвати діагнозом.

9. Чи можна отримати рецепт, не виходячи з дому?

Під час телемедичної консультації лікар має право коригувати лікування і виписувати нові рецепти в електронній формі, не змінюючи діагнозу.

Правда, електронних рецептів доведеться почекати до тих пір, поки Моз не прийме зміни в законодавстві. Поле того, як буде прийнята нормативна база, електронний рецепт будуть зобов’язані прийняти в аптеці — так само, як і звичний «паперовий» рецепт.

10. Як зв’язатися з лікарем після консультації?

Все залежить від правил телемедичного сервісу. Деякі сервіси дозволяють записатися до конкретного лікаря — в тому числі і до того, що вас вже консультував.

Згідно з правилами інших сервісів, вас буде консультувати той лікар, який вільний в даний момент.

11. Хто перевіряє якість телемедичних послуг?

Контроль якості медичних послуг відрізняється для державних і приватних клінік. Телемедичні послуги контролюються так само, як і очні медичні послуги.

У клініках, які працюють у системі ОМС або ДМС, існує 4 рівня контролю:

  • Контроль усередині клініки (за нього відповідають співробітники клініки)
  • Контроль страхової компанії
  • Контроль ОМС (територіальний фонд ОМС)
  • Контроль Росздоровнагляду
  • Якщо клініка не працює з ОМС або ДМС, то існує 2 рівня контролю:

  • Контроль приватної клініки (за нього відповідають співробітники клініки)
  • Контроль Росздоровнагляду
  • У Росздоровнагляду є план перевірок організацій. Телемедична клініка може потрапити в план перевірок, також як і звичайна клініка.

    12. А можна якось самому зрозуміти, що лікар достатньо кваліфікований?

    Запитайте лікаря під час консультації, які джерела інформації він використовував, коли давав рекомендації. Уточніть, яка система контролю якості використовувалася при консультаціях.

    З досвіду сервісу «Мобільний доктор», кращі результати дає комплексна система поліпшення якості. Комплексна система контролю якості повинна включати допоміжну перевірену інформацію для лікаря, можливості для обговорення клінічних випадків (консиліуми лікарів) і регулярні перевірки рекомендацій телеврача фахівцями за якістю.

    13. Що робити, якщо мені не сподобалася консультація лікаря?

    Напишіть про це адміністрації сервісу, від імені якого проводилася консультація. На сайті чи в додатку медичного сервісу повинні бути вказані контакти відповідальної особи. На ваше звернення дадуть протягом 30 календарних днів.

    Будьте здорові!

    • 1380
    Запис до лікаря

    Парасич Микола Олександрович

    терапевт
    Медичний центр Ливарний

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here